Spune-mi mai multe despre tine. Cine ești, cu ce te ocupi?

Sunt Derya, sunt studentă la Litere la Cluj pe secția de Japoneză – Engleză și mentor la japoneză, engleză și rusă pe TeachU. Am 19 ani și mă ocup cu orice mă provoacă și mă scoate din zona de confort.

Povestește-mi despre tine, despre subiectele pe care le predai și cum ai ajuns să fii pasionată de ele.

Despre mine nu am putut să povestesc niciodată, dacă aș fi o figură de stil, aș fi un oximoron și dacă aș fi o cafea aș fi cold brew. Eu am fost pe profil mate-info bilingv în liceu și, din dorința de diversitate, îmi ocupam timpul liber cu multe activități „umaniste”. Am citit multe cărți ale unor autori japonezi, francezi, ruși, americani etc. În clasa a 10-a am citit pentru a doua oară una din cărțile mele preferate, The English Patient. De data aceasta o citeam în română și am rămas dezamagită de cât de diferită și mai lipsită de profunzime și sensibilitate e cartea doar din cauza traducerii. Și atunci m-am întrebat: Dacă toate cărțile străine pe care le-am citit traduse în română mi s-au părut extraordinare, oare cât de geniale sunt ele în limba în care au fost scrise și gândite inițial? Așa că da, pasiunea mea pentru limbi străine (sau cel puțin pentru engleză, franceză, japoneză și rusă momentan) a pornit de la dorința de a putea înțelege cărți, discursuri în forma lor cea mai pură fără ca ideile lor să fie alterate și limitate de traduceri. Apoi am realizat câte lumi îți sunt deschise odată ce stapânești o limbă nouă când am făcut clasa a 12-a în America (prin bursa FLEX, în cazul în care ar fi cineva interesat să aplice) și am realizat că nimic din anul meu petrecut acolo nu ar fi fost posibil dacă nu știam, în primul rând, limba engleză.

E TeachU prima ta experiență de predare? Dacă nu, cum a fost la început și cum s-a schimbat pentru tine această experiență? Dacă da, cum ți se pare?

Prima și prima dată când am predat ceva a fost în clasa a 10-a când am ținut training-uri în clubul de dezbateri din care făceam parte. Totuși, atunci mai mult îi familiarizam cu universul dezbaterilor și îi ajutam cu informații și feedback. Abia la TeachU am simțit că predau într-un sens mai serios pentru că, mai ales predând limbi străine, trebuie să mă gândesc la o structură a cursurilor, la cum să introduc în ele părți teoretice de gramatică, dar și părți practice care să ajute studenții să folosească cu adevarat limba respectivă. Să predau pe platfoma TeachU e pe de o parte mai dificil, pentru că e o responsabilitate mai mare să te asiguri că faci pe cineva să înțeleagă și să folosească în mod corect o limbă anume, dar, pe de altă parte, e mai ușor pentru că aici țin meditații doar cu câte un elev și asta mă ajută enorm în a personaliza cursurile. Mi se pare că predatul e mult mai eficient acum că pot face cursurile în funcție de nevoile fiecărui student, metoda și ritmul lui de învățare, și, la fel de important, ce îl atrage sau îl păstrează curios.

Cum te raportezi tu la conceptul de educație?

Educația mi se pare hobby-ul perfect pentru persoanele curioase, aventuroase și ambițioase, deși am observat că de multe ori se consideră că scopul ei se limitează la a cunoaște lucruri. După mine, pe lângă a cunoaște lucruri, este și a-ți pune întrebări, a cerceta, a analiza, a crea asocieri și toate astea nu au cum să nu fie atractive decât dacă sunt tratate superficial. Și cel mai fascinant legat de educație mi se pare cât de universal utilă poate să fie. Vrei un job? Educație. Vrei să ajuți pe cineva (cu o informație, un sfat, o părere etc.)? Educație. Vrei să impresionezi pe cineva cu câte fun fact-uri cool știi? Educație. Te plictisești și nu știi ce să faci? Educație.

Ce te-a determinat să te înscrii ca mentor voluntar pe TeachU și ce te motivează să continui să meditezi?

Eu știam de TeachU de pe vremea în care era încă doar o idee la Champions United (iar fac reclamă). Țin minte că eram în public când echipa care a venit cu ideea platformei o prezenta și m-am îndrăgostit de concept. Eram în clasa a 10-a și mă gândeam cât de frumos ar fi să am un profesor de vârstă cu mine care să mă înțeleagă, cu care să pot fi deschisă și în fața căruia să nu mă tem dacă greșesc, cât de privilegiată aș fi dacă aș avea un profesor care să se focalizeze pe ce am eu nevoie și pe ce nu înțeleg, cât de fain ar fi să am acces la lucruri care nu se predau în școli, ca araba, japoneza, chitara etc. Ce m-a motivat să încep să meditez a fost dorința de a fi utilă și de a împărți cu alții pasiunile și cunoștințele mele. Ce mă face să continui să meditez e, pe langă asta, faptul că m-am atașat de elevii mei și felul în care se bucură și le sclipesc ochii după ce fac prima lor propoziție în japoneză sau după ce conjugă primul lor verb în rusă sau după ce rezolvă fără greșeală un exercițiu la engleză. Când îi văd mândri de ei că au înțeles, lucrul ăsta îmi face ziua.

Care e partea care ți se pare cea mai dificilă și cum încerci să treci peste ea?

Cel mai dificil cred că îmi este să nu le predau lucruri în felul în care le înțeleg și rețin eu, ci în felul în care învață ei. Am un stil foarte ciudat de a învață și în mare am memorie auditivă și tactilă, iar asocierile pe care le fac eu nu sunt la fel de utile pentru studenții mei cum sunt pentru mine. Totuși, dupa câteva meditații încep să înțeleg prin ce metode învață ei cel mai bine și mă mulez pe ele când explic ceva.

Ce îți place cel mai mult la a fi mentor?

Cum am zis deja, cel mai mult îmi place când îmi văd studenții că înțeleg ceva, când au momentul acela de „Ahaa!” și după zâmbesc pentru că sunt entuziasmați că au priceput cum funcționează, de exemplu, particulele din japoneză sau condiționalele din engleză. Atunci îmi dau seama că am avut o zi productivă și am avut un impact cât de mic asupra cuiva. Da, e puțin probabil ca studenții mei să se facă traducători de japoneză pentru că pentru majoritatea aceasta este doar un hobby, dar pentru mine e suficient când îi văd că prind încredere în ei și în capacitățile lor când fac ceva ce nu ar fi crezut că pot să facă.

Ai anumite metode prin care predai care ai observat că funcționează sau sfaturi pe care le dai elevilor pentru a învăța mai eficient?

După cum am zis, depinde mult de la persoană la persoană. Unii învață prin asocieri, pe alții îi ajută schemele și tabelele. Singurele lucruri pe care îmi propun să le păstrez la toate meditațiile sunt să îi mențin interesați de ce le spun și să am o comunicare bună cu ei ca să poată fi deschiși cu mine in legatură cu ce așteptări au de la mine și cu ce nu înțeleg.

Ai vreun model (profesor, mentor) care te inspiră prin felul în care predă/transmite informația?

Da, chiar mai mulți. Pe profesoara mea de matematică din generală care știa cum să mă ambiționeze și de care încă îmi amintesc mereu când am nevoie de un impuls de motivație. Apoi pe profesoara de limba română din liceu care mă fascina continuu cu câte lucruri diverse poate să știe și cu faptul că, orice făcea, o facea foarte responsabil și niciodată superficial. Nu în ultimul rand, sunt profesorii de la liceul din America care își dedicau tot sufletul și încă jumătate predatului. Nu refuzau niciodată să stea în afara orelor cu nimeni care avea nevoie de ajutor extra sau era doar dornic să lucreze sau să exerseze în plus.

În final, e ceva ce ai vrea să povestești sau să transmiți, fie despre experiența ta pe TeachU sau în general despre mentorat, învățare sau pasiunea ta?

Deși sunt mentor de limbi străine, sfatul meu se bazează mult pe numere. Eu îl aplic când învăț, când predau și în orice alt aspect din viața mea, așa că sper că este util și pentru cine va citi interviul. Când faci ceva, dă mereu 123% din tine. Tot ce poți și încă puțin. Pentru că asta te va scoate în evidență, acel 23% extra.